Logo Turisme del Berguedà

[Tancar]

Camina pel Berguedà

Ruta circular de Graugès

Aquest itinerari circular de 10 km ens permet descobrir la colònia agrícola de Graugés, una colònia singular ja que no es tracta d’una colònia tèxtil com la resta de les colònies del territori del Parc Fluvial. Podrem visitar el seu estany artificial, construït entre el 1900 i el 1909, i que actualment és el punt d’aigua més extens del Baix Berguedà. A partir de camins senyalitzats enllacem la Ruta de les Colònies (PR-C144) amb la colònia agrícola de Graugés a través del GR-1 i del GR-179, visitant també les colònies tèxtils de l’Ametlla de Casserres i La Plana.

L’inici del recorregut és a la colònia tèxtil de la Plana. Per accedir-hi des de la carretera C-16 a l’alçada de Gironella (sortida XX) cal agafar l’antiga carretera que dóna accés a la Plana. Un cop dins la colònia, després del pont cal girar la dreta per trobar el punt d’inici.

0,00 km (469 m). La Plana.

S’inicia el recorregut a la plaça d’aquesta Colònia Tèxtil que només manté en peu els blocs de pisos dels treballadors. L’antiga fàbrica es va enderrocar després de patir un greu incendi. Cal seguir les marques de la Ruta de les Colònies (PR-C144) direcció Obiols, sortint de la colònia cap al nord. Per una pista es va prenent alçada i vistes sobre la vall del Llobregat. Al nord es pot veure la Colònia Rosal, mentre que al sud es divisa l’Ametlla de Casserres i i el nucli antic de Gironella. Es segueix per la pista principal fins arribar a Sant Vicenç d’Obiols (construït al S.IX).

1,04 km (535 m), 18 min. Obiols. En aquest punt es deixa La Ruta de les Colònies per seguir les marques del GR-1 cap a Graugés per un pista que segueix pujant suaument. Es passa per la Casa nova de Cal Gris i per Cal Gris.
2,74 km (609 m), 46 min. Carrer del Mig, Graugés. L’itinerari segueix encara les marques del GR-1 pel camí rural asfaltat. A la dreta es deixa el primer bloc de pisos del colònia agrícola, una construcció tipícament de colònia industrial que sembla fora de lloc envoltada de camps.
3,13 km (603 m), 52 min. Rotonda de Graugés. En aquest punt es deixa el GR-1 per seguir el GR-179 direcció sud-oest. Es passa per sota l’estany i s’enfila un carrer de cases aïllades al final del qual es troba l’accés a la Granja de Graugés, es pot entrar fins a la plaça central on hi ha un restaurant i l’accés al llac artificial. Si es disposa de temps és molt recomanable fer-hi una aturada i fins i tot, la mitja volta que es pot fer pel seu voltant.
3,61 km (596 m), 52 min. Llac de Graugés. Cal refer els nostres passos per tornar a seguir les marques del GR-179, un altre cop al camí rural asfaltat de seguida gira a l’esquerra per una pista direcció la Sobirana, que s’enlaira una mica fins desembocar a una altra pista asfaltada.
4,94 (597 m), 1h 17 min. Bifurcació. Es segueix per la pista a mà dreta, encara seguint les marques del GR-179. Al cap d’uns 600 metres es deixa la pista asfaltada, es passa prop de tres masies fins arribar a Bellús.
6,62 (549 m), 1h 40 min. Bellús. En aquest punt es troben els GR-179 i GR-1, que fan encara no 400 metres junts per tornar-se a separar al sud de la casa de Bellús. Cal seguir el GR-1 direcció L’Ametlla de Casserres per una pista que devalla per acostar-se a la riera.
7,72 (487), 1h 55 min. Es deixa la pista per un corriol a mà dreta que baixa entre la vegetació fins arribar a peu de riera. Un cop a baix el camí s’aplana i s’eixampla per seguir a tocar la riera fins arribar a l’Ametlla de Casserres.
8,74 km (459 m), 2h 14 min. L’Ametlla de Casserres. Es deixa les marques del GR-1 per continuar per la Ruta de les Colònies direcció nord. Es travessa tota la colònia de l’Ametlla de Merola, es pot veure l’imponent Torre de l’Amo que sembla gairabé un castell que controla tota la colònia, es passa pel carrer dels blocs de pisos on encara hi ha la botiga de la colònia oberta, i finalment després de travessar la fàbrica es continua riu amunt per un corriol prop del canal i la resclosa. Es travessa les portalades que antigament tancaven les colònies i s’arriba a la Plana.
9,64 km (463 m), 2h 22 La Plana. Per evitar de travessar tot el polígon industrial pel mig, un caminet permet passar prop del riu Llobregat. Es travessa el pont d’entrada de la colònia per sota i passant prop de les restes de l’antiga fàbrica, es retorna

• Fitxa tècnica

• Número de ruta: 61

• Població: Avià

• Tipus: Fàcil

• Distància (km): 10,12 km.

• Temps aproximat: 2,30 h.

• Desnivell acumulat: +156 / -156 m

• Senyalització: Senyalitzada amb marques de GR i PR, i indicadors verticals.

Documents i enllaços

Fes-te amic del Berguedà!